onsdag 22. januar 2014

Lærernes arbeidstid. Igjen. Nå også fra meg.

Det gikk plutselig lang tid igjen på denne bloggen. Sånt som skjer. Denne gang er det arbeidstiden min som opptar meg. Eller rettere sagt, KS sitt nye forslag om hvordan den skal være. Det er blitt sagt meget om den, men hovedtrekkene er at KS vil flytte mye av min arbeidstid til uker der elever ikke er på skolen. Dette under dekke av at min arbeidssituasjon skal bli lettere, siden jeg nå ikke lenger skal arbeide 43,5 timer per uke, men bare 37,5 timer. Nøyaktig hva vi skal bruke tiden vår på de 7 ukene elevene ikke er tilstede er et tema for seg selv, det finnes sikkert mye nyttig vi kan gjøre. Problemet er bare at mesteparten av det vil være noe annet enn det vi bruker tid på i dag, dermed får i mindre tid til det som burde være det viktigste, nemlig undervisning og forberedelse av den.

Det hadde faktisk ikke gjort meg noe om jeg måtte være på skolen 37,5 time per uke. Jeg er på skolen 34 timer per uke i dag, en halvtime ekstra per dag skulle jeg ha klart fint.

Det som hadde gjort meg noe:


om de resterende 6 timene per uke ble fjernet, slik at jeg ikke lenger kan gjøre nødvendige forberedelser og etterarbeid når de trengs - men må vente til jeg har tid. Alle vet at å få rask tilbakemelding er viktig for læring! Så om jeg har en prøve en torsdag, vil jeg helst få den ut til elevene allerede på mandag eller tirsdag. Ofte passer det å ha prøver samtidig i flere klasser. Da jobber jeg kanskje ekstra den uken, for så å ikke jobbe så mye uken etter.

Om årsrammene for undervisning ble borte, slik at jeg måtte forberedt flere undervisningstimer på kortere tid. Vis meg den rektor som ikke vil benytte seg av muligheten til å pålegge hver lærer "bare èn" ekstra undervisningstime per uke. På en stor skole ville det bety at man kan spare inn flere årsverk. Slik det er nå, bestemmer arbeidstidsavtalen hvor mye en undervisningstime skal "koste", uten rammer vil enhver presset rektor tyne litt mer ut av de lærerne han har. Etter et par år har den nye mengden "satt seg", så da kan vi ta en time til. Hvor mange går enda rundt og husker på hva som skjedde med skolepakke 2?

Om jeg måtte kuttet ned på antall elevarbeid jeg kan se på og gi veiledning på. Med de 6 timene borte ville jeg måtte sluttet med å ta lekser og andre oppgaver inn for å gi tilbakemelding. Jeg måtte ha holdt meg til det jeg var nødt til for å få satt karakter.

Om jeg må slutte å svare elever på faglige spørsmål etter kl. 4. Jeg får mailer og fb-meldinger fra elever på de merkeligste tider. Jeg svarer dem ofte på enda merkeligere tider, om jeg da ikke svarer med en gang. Hvis du lurer på hvordan du skal løse en oppgave ligger det utrolig mye læring i å få veiledning med det samme!

Om elevene kommer til skolen og ikke kan ha prøve, fordi jeg dessverre ikke rakk å gjøre den ferdig i går før 4, siden det kom på en akutt mobbesak. Eller noe annet akutt jeg måtte gjøre. Dvs, jeg ville selvsagt gjort prøven ferdig på kvelden likevel. Men det ville vært utenfor rammen - og skal man faktisk forvente at folk jobber gratis?

For det er det som blir konsekvensen hvis "feriene" forsvinner. Da flyttes de resterende 6 klokketimene vi har hatt i uken til juni/august/vinterferie/høstferie. Selv om det ikke er sikkert det er da vi trenger dem. ALLE elevene kan ikke ha prøver/innleveringer i ALLE fag på samme tid!

Alle som hevder vi lærere sutrer fordi vi kan "miste ferien vår" provoserer meg langt inn i margen. Vi "sutrer" over dette forslaget fra KS fordi det fratar ELEVENE våre tid vi skal bruke på dem!

Og jada, "alle" kjenner noen lærere som jobber fra 8.30 til 15.00 hver dag og aldri løfter en finger ellers. Men en sentral arbeidstidsavtale må legge rammer det er mulig å jobbe innenfor - ikke rammer man MÅ sprenge om man skal gjøre en anstendig jobb. Så får vi overlate oppfølgingen av slubbertene og unnasluntrerne til sjefene.


Skal vi få en mindre belastende normaluke er det eneste man kan skjære ned på antall undervisningstimer! Alt annet vi gjør i normalukene er nødvendige ting som ikke kan flyttes på!

25 kommentarer:

  1. Poenget er vel at KS vet at vi likevel kommer til å gjøre jobben på fritiden. Det vil jo gå ut over de som står i klasserommet uansett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, då må vi vere flinke til å ikkje gjere jobben i fritida.... ellers får ein både i pode og sekk og i tillegg utslitte lærarar som ikkje får betalt for jobben ein gjer. Vi må slutte med slik snillisme ellers undergrev vi heile læraryrket!

      Slett
  2. Vi som er i skolen i dag, kanskje. Vi kommer nok til enten å gjøre jobben eller slutte. Men faren er at de som gjør jobben slutter og de som ikke gjør den blir igjen.

    Hva skjer da med skolen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da får vi skylde oss selv.. Jeg kommer ikke til å gidde å jobbe gratis for KS. Finner heller noe annet å gjøre..

      Slett
  3. Veldig bra skrevet. Selv barn av 2 lærere, og har sett hvordan de har stått på hele yrkeslivet sitt for elevene. Min far var i tillegg inspektør og rektor i perioder, og måtte også bruke av den såkalte "ferien" til å jobbe. Alltid elevene først!

    SvarSlett
  4. Veldig godt skrevet og en klar stemme i all skrålet! For en person som f.eks. meg som vet lite om hva som rører seg på en skole, så er dette veldig oppklarende! Stå på og stå på krava!

    SvarSlett
  5. Klar tale i en viktig sak for elevene våre.

    SvarSlett
  6. Ja og amen!! Skal en gjøre en god jobb som lærer, går både ettermiddager og helger. Blir veldig provosert - har en periode som lærer bak meg, og veit hva som kreves. For elevene er dette forslaget en katastrofe.

    SvarSlett
  7. Jeg er så glad jeg ikke er lærer!!
    Men takk Gud for folk som deg, og andre dedikerte lærere! TAKK!!
    Ønsker dere bedre betingelser, mindre skjemavelde og høyere lønn.
    Syns det er rart at folk ikke skjønner at lærerene gjør noe av de viktigste jobbene i samfunnet... *sukk*

    SvarSlett
  8. Som pensjonert lærer kan jeg bare applaudere, og håpe at KS (lurer på om det finnes noen lærere der, dvs av den sorten som ikke sluntrer unna men er engasjert?) endelig vil innse hva det er for et kaos - og en lærermangel - som de på denne måten kommer til å produsere. Mange lærere vil nok takke for seg, mange vil møte veggen lenge før tida, og det kan bli nokså vanskelig å få nye - i alle fall engasjerte og gode lærere, siden de snart vil oppdage hvordan de må tape kampen for elevene side.

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Har heldigvis, etter 15 år som lærer (en jobb som forøvrig har gitt meg SÅ mye positivt gjennom disse årene), nettopp fått meg ny jobb..utenfor skolen!!
    Er redd det er mange som kommer etter, hvis KS får gjennomslag for det de nå prøver på! :-(

    SvarSlett
  11. Veldig bra skrevet! Jeg ser på det som en vekt: hvis man skal legge til 6 uker må man fjerne 6 ukers arbeid i de 39 ukene som det komprimerte arbeidsåret til lærerne er i dag. Det vil si at at hver lærer må få 225 timer mindre arbeidsbelastning i de 38 ukene med elever. Den eneste måten å løse dette på er gjennom sentrale bestemmelser om mindre leseplikt, ellers vil jo kvaliteten i skolen forringes vesentlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. HEILT enig m deg i det du sier her!!!

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  12. Hmm......feig som jeg er, velger jeg å svare anonymt. Som sykepleier som holder på å utdanne meg til lærer, håper jeg å overta jobben til en eller annen lærer når "godene" forsvinner. Svare på henvendelser, gratis, kveld og natt, på fritiden er jeg vandt til. Holde meg oppdatert og dra på kurs, gjøres på fritiden, og betales av meg selv . Litt gratisarbeid på fritiden skal jeg klare, men som lærer slippet jeg kanskje overtid 1 juledag? Kanskje velger jeg selv om prøvene skal rettes i dag eller i morgen? Ferier kan jeg avvikle samtidig som mine barn kanskje? Jeg kan muligens ikke beordres på vakt nyttårsaften, når jeg har invitert til selskap? Lærere gjør en viktig jobb, men ikke påstå at dere jobber mer enn andre, har dårlige arbeidsvilkår osv! Vi må alle strekke oss litt ekstra i perioder, hvis vi skal gjøre en god jobb :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke for å være kjip, men det er kanskje en god idé å høre på dem som har jobbet i yrket? Jeg er nyutdanna lærer og det er sinnsykt stor forskjell på de tankene man gjør seg under utdanning og det man faktisk erfarer i jobben.

      Poenget her er jo ikke at mine "goder" som lærer forsvinner. Poenget er at disse endringene gjør skolehverdagen verre for både elever og lærere. Læreryrket er ikke en 8 - 4 jobb av natur. Aktiviten går i bølger, og i de periodene hvor det er mest å gjøre er det ikke mulig å få unna alt i en slik kontortid.

      Som eksempel: hvis jeg skal gi elevene skikkelig tilbakemelding på heldagsprøver bruker jeg ca 30 minutter på hver. Har jeg 28 elever (noe jeg har for øyeblikket) er det 14 timer med arbeid. Har jeg da to klasser med heldagsprøve på samme tid med samme antall elever blir det 28 timer med arbeid. I teorien skal da altså disse prøvene kunne presses inn i dagene hvor man jobber 8 - 16, men det er jo overhodet ikke realistisk. Ingen har 28 timer med hull i timeplanen på en uke, ei heller kan man bare rette prøver i hvert ledig øyeblikk på jobb fordi skolehverdagen stopper ikke bare fordi noen har hatt heldagsprøve.

      Det som skjer da er jo at elevene må vente så lenge med å få tilbake prøvene at de har glemt hva de gjorde. Eller at jeg faktisk må rette prøvene i min egen fritid, gratis. La oss si at jeg fikk pressa inn 8 timer retting på kontoret i løpet av uka. Da har jeg fortsatt 20 timer med jobb utenom lønnet arbeidstid. Det er ikke "litt gratisarbeid".

      Problemet her er ikke "godene". Og det sier mye om samfunnets syn på lærere at mange ikke ser ut til å tro på at vi protesterer fordi vi ser at dette går ut over elevene og kvaliteten på det arbeidet vi gjør.

      Slett
  13. Ingen lærere påstår at vi jobber mer enn andre eller at vi har dårlige arbeidsvilkår.

    Vi vil bare ha anerkjennelse for at vi jobber like mye. Og for at det ikke er "ferien" vår vi sutrer over å miste, men tiden til å gjøre jobben vår skikkelig.

    Og prøver må "rettes" både i dag og i morgen.

    Og uavhengig av om KS får gjennom sine forslag eller ikke, tror jeg du vil få noen ahaopplevelser når du kommer ut i arbeid som lærer. Men jeg håper KS blir holdt i tømmene, sånn at jeg kan ønske deg velkommen til den beste jobben i verden - og jeg ikke har sluttet fordi jeg ikke lenger kan gjøre den jobben så godt som elevene fortjener.

    SvarSlett
  14. Veldig bra beskrevet. Godt gjort å få så mange gode poenger inn i en relativt kort tekst. Får bare håpe noen i KS leser dette.

    SvarSlett
  15. Godt skrevet! Det jeg forventer av forhandlingene er at KS går hardt ut og at Utdanningsforbundet forhandler det til å bare bli "litt værre" for lærere og elever, og så anser det for å være en seier...

    Og ellers sier jeg lykke til til sykepleieren over. Vi har hatt to sykepleiere på min videregående skole som i sommer gikk tilbake til sykepleierstillinger for å få "livene sine tilbake" som de sa :-)

    SvarSlett
  16. Som om jeg skulle skrevet mye av dette selv!
    Jeg jobbet meg nesten ihjel mine to første år som lærer, det gjør jeg IKKE lenger, men jobber gratid, ja, det gjrø jeg, lurer litt på hvorfor....! Åja, nå husker jeg det, for å se elvene min smile :)

    SvarSlett
  17. Veldig bra innlegg ! Utkastet fra KS viser liten innsikt i læraren sine utfordringar, og eleven sitt beste. Dersom alle foreldremøte skal leggast til dagtid kan vi nok spare masse tid, men ikkje til det beste for eleven ! Motkravet vårt bør vere at alle kontaktlærarar bør ha turnus tilsvarande som tilsette i Oljeindustrien - 3 veker på - 3 veker av. For meg er kontaktlærarjobben dobbelt opp med planlegging og kontakt med andre lærarar, støtteapparat, foreldre, elevkontakt, og mange andre. Den gode læraren kan ikkje ta fri kl. 16:00 !

    SvarSlett
  18. Kjærligheten har ingen garanti for at det vil vare for alltid, uansett hvor du bor forpliktet til det, jeg var så forelsket i mannen ringte jeg min egen, og han var også forelsket i meg også, men det begynte crubbling ned etter at vi giftet oss. Han ble konstituert som jeg gjorde ikke saken til ham lenger, jeg kunne ikke tro dette som skjedde med oss, jeg husker at jeg aldri fornærmet ham ikke vi kjempe. Jeg var så trist at jeg ikke kunne smil, vel vitende om at ekteskapet går ned virkelig dekk deg ut. Han senere fylt for en skilsmisse ber meg om å gå våre egne veier. Jeg ble så trenger hjelp som jeg holdt på å be for ham til å ombestemme seg, men han aldri gjorde, vi var ikke lenger bor sammen etter en tid. Jeg var så behov for hjelp til å gjenopprette mitt ekteskap som jeg var så desperat etter hjelp og så heldig for meg at jeg kom accrose en kvinne som hjalp peopel gjenopprette brutte relasjoner, jeg kontaktet henne tro at jeg ville bli hjulpet, jeg forklarte mitt problem til henne, og hun forsikret meg om at hun ville hep meg, jeg gjorde alt hun ba for meg, og etter at hun avsluttet arbeidet med problemet mitt 6 dager senere mannen min ringte meg for å tilgi ham for å skade meg, og han er klar til å komme tilbake til meg å bli min mann igjen, og nå er vi lykkelige sammen, og jeg er selv gravid nå. Jeg vil takke denne fantastiske kvinnen som hjalp meg gjenopprette mitt ekteskap, Gud velsigne henne. Hvis du trenger henne hjelpe kontakte henne via annperry229@gmail.com.

    SvarSlett