onsdag 20. mai 2009

Om å skrive matematikk på pc. Og litt annet.

Jeg har alltid hatt problemer med håndskrift. Jeg kan enda huske at jeg som den første i klassen IKKE fikk stjerne på en hjemmelekse, fordi skriften ikke var fin nok. Nå kan vel riktignok denne lærerens pedagogiske innsikt diskuteres, siden dette ble gjenstand for åpen håning i full klasse. Men at jeg ikke da og heller ikke nå har særlig fin (eller leselig) håndskrift er en kjennsgjerning man ikke kan komme utenom.

Jeg har også hatt trøbbel med å skrive lange tekster, for jeg ombestemmer meg hele tiden. Jeg liker å forandre små formuleringer på det jeg skrev først mens jeg skriver det siste. Det funker dårlig med tre-lags gjennomslagspapir og blå eller svart kulepenn... Så kom datamaskinen. Jeg oppdaget at jeg slett ikke var noen dårlig skribent, slik jeg alltid hadde trodd. Jeg hadde bare behov for en annen type skriving, som jeg fikk tilgang til med datamaskinen. Jeg ser ikke for meg at jeg hadde vært i stand til å levere min masteroppgave hvis det eneste tilgjengelige hjelpemiddelet hadde vært skrivemaskin. Grøss og gru.

Så over til det som jeg egentlig er opptatt av for tiden. Nemlig det å skrive matematikk på pc. Jeg elsker det. Jeg har en ny orden i "papirer" og oppgaver jeg har gjort, prøver jeg har laget, innleveringer jeg har rettet osv osv. Og for meg tar det definitivt ikke lenger tid å skrive matematikk på pc enn det gjør å skrive for hånd. Jeg bruker av og til en kladdebok ved siden av. Men jeg merker at det blir sjeldnere og sjeldnere. Jeg lager løsningsforslag og alle prøver på data. Nå har jeg brukt mathtype aktivt dette skoleåret. Jeg kan de vanligste hurtigtastene, og resten av symbolene finner jeg lett i symbolmenyen.

Hva er egentlig de største fordelene med å skrive på pc?

  1. Det blir tydelig og leselig. Det er mange elever som har samme problem som meg. De tenker rett, men det er umulig for læreren å tolke hva de skriver. Ofte er det umulig for dem selv også, slik at det blir mange følgefeil.
  2. Hvis man gjør en liten feil, feks skriver inn feil KPI i en oppgave i indeksregning (er det fort gjort å forandre på det. Man trenger ikke å krysse over for å skrive alt på nytt. På løsningsforslag til prøver blir det ALLTID en eller annen liten feil. Jeg slipper å skrive alt på nytt før jeg kopierer opp til elevene, fordi jeg kan forandre det i dokumentet og legge det ut på nytt.
  3. Jeg legger ut alt til elevene på nett. Det skjer at de også får det på papir, men ikke ofte. De kan ikke komme å si at de ikke har fått det og det, for det ligger der på its learning. Man kan jo selvsagt scanne og legge ut, men det tar så lang tid.
  4. Det er en annen verden å rette innleveringer. Tidligere har jeg skrevet masse med grønn penn som elevene skal lære av. For det første har de ikke forstått hva jeg skriver, for det andre går innleveringene i søpla i det øyeblikket timen er ferdig. Nå har de alle innleveringene sine liggende MED mine LESELIGE kommentarer på its learning. Supert å ha når de forbereder seg til tentamen / eksamen. For dem som driver med sånt.
  5. Jeg er et rotehode. Innleveringer som jeg ikke husker å rette den dagen jeg får dem har en tendens til å bli glemt eller forlagt, i hvert fall frivillige innleveringer. Nå har jeg dem på its learning og får en påminnelse hver gang jeg går inn i faget.
  6. Vi har masse krav til dokumentasjon i dag. Jeg har alle innleveringene til elevene liggende på its learning / skolearena med kommentarer. Ingen elev kan saksøke meg for ikke å ha gitt dem underveisvurdering. Noen har ikke levert en eneste innlevering, men de har hatt sjansen.
  7. Dersom en elev har et problem med en oppgave og vil ha hjelp utenom timen (ikke at det skjer så veldig ofte) kan han / hun sende oppgaven til læreren, og læreren kan se hvor det går galt.

Finnes det noen ulemper, tro?

  1. Jeg registrerer at mange synes det går vesentlig saktere å skrive på pc enn på papir. Min erfaring er at det tar meg omtrent like lang tid, og jeg har bare brukt programmet ett år. Jeg vil tro at med enda mer øvelse, vil det gå enda fortere. Og for elever som gjerne først kladder for så å føre inn tipper jeg at det faktisk vil gå raskere å bruke datamaskinen enn å skrive for hånd to ganger. De av mine elever som bruker mathtype, skriver like fort på maskin nå som de gjorde for hånd i august.
  2. Det finnes en stor mengde ulike programmer for å skrive formler i tekster. En stor ulempe er at de mange programmene ikke er kompatible. Har man ikke mathtype på maskinen får man ikke lest formler som er skrevet i mathtype. Dessuten har ikke neooffice (openoffice for mac) laget noen god måte å få mathtype inn i dokumentene på. Har man skrevet formler i neooffice / openoffice vil ikke word nødvendigvis lese alle detaljer selv om man lagrer som wordfil. Dette problemet går jeg ut fra gjelder alle overganger mellom forskjellige formeleditorer.
  3. Foreløpig er det en del uvillighet ute og går. Ikke bare blant lærere, men også blant elever. I år har jeg ikke pushet noe særlig, og latt det være opp til elevene. Det blir andre boller neste år!
  4. Elevene har ofte problemer med pc-en. Dette er et problem som må løses for at det å jobbe heldigitalt skal fungere. En løsning jeg håper blir en realitet på vår skole er å ha en eller to stajsonære pc-er i hvert klasserom som elever kan sitte å jobbe på når de ikke har egne pc-er. I tillegg må vi ha flere lånepc-er.

Neste år har jeg planlagt å bruke NDLA i alle mine førsteklasser. Det blir to yrkesfagklasser og 1T. Jeg gleder meg, og tror det blir spennende. Jeg har tilgode å like et av de trykte læreverkene så veldig godt, men jeg har tro på dette. Jeg har en masse elever som roter bort bøker, glemmer bøker, låner bort bøker, forer bikkja med bøker osv osv. Løsarksystem er heller ikke uvanlig. Det blir ikke så god læringseffekt av det. Nå er det meningen at de skal lagre alt de gjør på datamaskinen. Rettelse: De skal lagre alt de gjør på P:. Da nytter det ikke å si at de ikke har med ditt eller datt og at de har gjort oppgavene før. Problemet med datakrasj må jo løses, da. Men jeg har planer om å alltid ha et eksemplar skrevet ut også. I bakhånd.

Jeg er jo egentlig for en novise å regne i dette feltet. Og jeg er ikke spesielt bevandret i ulike typer programmer og tekniske finurligheter. Men mathtype bruker jeg flittig, og det skal bli spennende å se om meningene mine forandrer seg i løpet av neste år når jeg skal heldigitalisere undervisningen.

6 kommentarer:

  1. Mulig en del går an å skrive en del tin relativt raskt på pc. Men har du prøvd dette i fag som R1/R2 der det er litt mer symboler...?

    P.S. Dersom jeg bruker MathType, så kan du fremdeles lese det jeg skriver, selv om du ikke har MathType selv. Men du får ikke redigert det...

    SvarSlett
  2. Kjempespennende!
    Denne diskusjonen er interessant å følge - jeg kjenner at jeg er litt ambivalent selv. Hvis alt går etter planen skal jeg ha matematikk neste år, og jeg lurer litt på hva jeg skal velge av bøker/læremidler. Den tid den sorg? Før man evt. har bestemt hva jeg skal undervise orker jeg ikke bruke mye krefter på å tenke på det.
    Alt jeg leverer ut til elever er maskinskrevet, med formler og det hele. Men det hender at jeg noterer på lysbilder i ppt eller skriver hånd-notater på skjermen min siden jeg har tablet, og da havner det ut med håndskrift. Jeg retter også rapportene på skjerm med håndskrift. Men den er leselig, da... ;-)

    SvarSlett
  3. Mye jeg er enig i. Det er lettere når vi lærere skriver til elevene på pc,- og legger ting ut på its. Likevel ser jeg at det i de høyere klassene er verre å skrive på pc. Jeg må tenke en del mer når jeg skriver på pc enn jeg må på ark. Det er akkurat som om hånden fortsetter på det som tankene "sier", dette gjøres ikke på pc.
    Men, vi kan nå være litt uenige.
    Jeg har forresten tenkt at innleveringer til neste år skal skje via PC. Men i timene blir det for det meste papir og blyant. I allefall ett år til.

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke undervist R1 og R2 selv. Men da jeg tok analyse 2 på NTNU skrev jeg alle mine innleveringer på pc, med integraler og summer og slikt. Da brukte jeg riktignok formeleditoren i openoffice / neooffice, siden NTNU insisterte på pdf-formatet og disse programmene har en enkel liten pdf-knapp. Jeg syntes også da at det var bedre å skrive på data.

    Det blir spennende å prøve ut heldigital undervisning neste år. Kanksje må jeg spise hatten min offentlig...

    SvarSlett
  5. Bare en liten kommentar fra meg:
    Jeg underviser en gruppe i 1P i år, og erfarer at svake elever sliter med å lære seg kommandoene i math type, og jeg måtte rett og slett gi opp forsøket på å få dem til å skrive matematikk på pc. Selv skriver jeg alle prøver og løsningsforslag på pc, men det tar lengre tid enn om jeg skulle skrevet løsningene for hånd... Jeg er derimot et rotehode, så hvis jeg ikke hadde lagret det på maskinen, ville jeg ikke kunne bruke dem igjen :-)

    Jeg tror nok at med nok trening vil det gå raskere å skrive i Math Type, både for min egen del og for elevenes del, uansett om det er 1P eller R2.

    Word/OpenOffice/NeoOffice/LaTex... uansett hvilke editorer man bruker, så er det lett å lagre/sende filene i pdf (selv har jeg blitt veldig glad i pdfcreator), og da kan alle lese de.

    SvarSlett
  6. Det ser ut til at det er felles forsåelse for minst en ting: skal elevene levere digitalt, så må de ha jobbet med dette igjennom året.

    Jeg tror jeg skal prøve meg med digitale innleveringer neste år og skal være åpen for at jeg tar feil. Interessant å se at en av elevene mine har kommet med kommentar på innlegget mitt på min blogg (Thomas). Han er en veldig flink eleve, både faglig og digitalt og skriver at dersom de skal ha digital innlevering, så må dette jobbes med. Men da tar jo dette tid...

    Usikker...

    SvarSlett